Bij schoolgebouwen zijn verschillende ministeries betrokken. Omdat de problemen rondom onderwijshuisvesting complex zijn heeft minister Arie Slob (Onderwijs) een Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) laten doen. Het onderzoek is inmiddels afgerond en heeft als doel het nieuwe kabinet te informeren over de knelpunten en mogelijke oplossingen rondom onderwijshuisvesting.
De opdracht van minister Slob aan de onderzoeksgroep was om een kostenneutrale variant en een besparingsvariant te onderzoeken, waarbij er 20% op de kosten van onderwijshuisvesting zou worden bespaard. Anko van Hoepen, vice-voorzitter van de PO-Raad: ,,De PO-Raad heeft bij de onderzoekers steeds aangegeven dat een besparingsvariant onrealistisch is. De verouderde schoolgebouwenvoorraad en de veelheid aan doelstellingen vraagt echt om meer geld vanuit het Rijk. Er is een flinke inhaalslag nodig om schoolgebouwen te laten voldoen aan alle eisen van politiek en maatschappij en daar hoort ook passende bekostiging bij.’’
Goed onderwijs vraagt om goede schoolgebouwen
De vernieuwing van schoolgebouwen zit muurvast en dat is een probleem omdat goede schoolgebouwen cruciaal zijn voor goed onderwijs. Duurzame schoolgebouwen waarin het gezond en fijn is om te leren en werken. Dit leidt tot een hoger leerrendement en minder ziekteverzuim. Gemeenten en schoolbesturen hebben de Rijksoverheid hard nodig om deze impasse te doorbreken. Alleen als de Rijksoverheid zorgt dat gemeenten en schoolbesturen fors kunnen investeren en verantwoordelijkheden helder worden belegd, kan verder worden gebouwd aan goed onderwijs voor alle kinderen.
Knelpunten schoolgebouwen
· Schoolgebouwen in het po en vo zijn verouderd
·
We
stellen steeds meer eisen aan schoolgebouwen
· Binnenklimaat schiet op veel scholen tekort
· Op weg naar duurzame schoolgebouwen
Wat zijn oplossingen?
·
Er moeten
heldere afspraken komen over waar schoolbesturen en gemeenten verantwoordelijk
voor zijn.
·
Het Rijk moet
zorgen voor realistische bekostiging die past bij de verwachtingen die we van
schoolgebouwen hebben en de eisen die aan het onderwijs worden gesteld.
·
Er moet een
inhaalslag gemaakt worden om de verouderde voorraad op het gewenste niveau te
krijgen om de klimaatdoelstellingen te behalen in 2050 waarbij scholen
functioneel, toegankelijk, minstens energieneutraal en fris zijn.
·
Schoolbesturen
en gemeenten gaan aan de slag met het maken van Integrale Huisvestingsplannen
(IHP’s) om inzichtelijk te maken hoe het ervoor staat met de gebouwenvoorraad,
wat er nodig is en wat hiervan de kosten zijn voor de gehele levensduur van het
gebouw. Het
kwaliteitskader onderwijshuisvesting kan hierbij helpen.
·
Schoolbesturen
gaan zelf aan de slag om het proces rondom de vernieuwing van schoolgebouwen
efficiënter te maken door middel van standaardisatie.
Bron:
PO-raad