Begrip

Normjaartaak 

De normjaartaak is de jaartaak van een leerkracht. Deze is vastgelegd in de CAO. In het primair onderwijs omvat deze taak 1659 uur bij een fulltime aanstelling. De verdeling daarvan is als volgt:

  • Lesgevende taak: De daadwerkelijke lesuren. Vanaf 1 augustus 2019 is dat maximaal 940 uur, tenzij je in overleg met je directeur afspreekt dat dit hoger is.
     
  • Lesgebonden taken: Voor- en nawerk bij lesuren, zoals voorbereiding, nakijken, oudercontacten, klassenmanagement, administratie, etc.
    In overleg (kan zowel op bestuursniveau, schoolniveau als individueel niveau zijn) wordt dit percentage vastgesteld tussen  35% en 45% van de lesuren en wordt opslagfactor genoemd.
  • Individuele professionalisering: 83 uur. Deze uren (5% van je normjaartaak, dus parttimers naar rato) worden door de werknemer individueelzelf ingepland. Dit gebeurt vaak voorafgaande aan het schooljaar waarin de uren worden gemaakt en in overleg met de werkgever. Door de school georganiseerde bijeenkomsten als teamcursussen, bijeenkomsten over nieuwe methodes en didactische vergaderingen vallen niet onder deze uren. Deze uren vallen onder schooltaken.

  • Duurzame inzetbaarheid: 40 uur om te werken aan gezondheid en welzijn om je werk goed te kunnen blijven doen. De CAO noemt als voorbeelden studieverlof, coaching, oriëntatie op mobiliteit en peerreview, oftewel leren van elkaar. Voor startende leerkrachten is dit 80 uur, voor leerkrachten van 57 jaar en ouder 170 uur.
     
  • Overige taken: De overblijvende uren tot 1659 uur, voor commissies, projecten, vergaderingen en andere taken die op school gedaan worden.

Bij parttimers is de verdeling naar rato van de werktijdfactor. 

Bron: Wij-leren

Bekijk het OnderwijsMinizine