Begrip

Prestatiegerichte aanpak

De prestatiegerichte aanpak komt voort uit de prestatiedoelentheorie (PDT)1. Deze motivatietheorie houdt zich bezig met de redenen waarom leerlingen leren en zich inzetten. De theorie maakt onderscheid tussen leerdoelen en prestatiedoelen. Leerlingen met leerdoelen zijn gericht op hun eigen leerproces. Leerlingen met prestatiedoelen zijn gericht op het presteren in vergelijking met anderen. Er worden twee soorten prestatiedoelen onderscheiden: 

  1. Prestatie-toenaderingsdoelen
    Deze leerlingen willen graag aan anderen laten zien hoe goed zij iets weten of kunnen. Ze vergelijken bijvoorbeeld hun cijfers met anderen of willen vaak als eerste klaar zijn.
  2. Prestatie-vermijdingsdoelen
    Deze leerlingen willen vermijden dat zij minder slim lijken dan anderen. Het werken in groepjes vinden ze lastig, omdat ze bang zijn fouten te maken in het bijzijn van anderen.

Vooral bij leerlingen met prestatie-vermijdingsdoelen is de inzet en prestatie minder optimaal gebleken2.

Het gebruik van prestatiedoelen wordt gestimuleerd door een prestatiegerichte aanpak. In deze aanpak ligt de nadruk op het geven van cijfers en het indelen van leerlingen in niveaugroepen op basis van het vergelijkend meten.

Bron: Wij-leren

Bekijk het OnderwijsMinizine