Begrip
Vrijeschoolonderwijs
Vrijeschoolonderwijs
is het onderwijsconcept dat uitgaat van de intrinsieke ontwikkeling van het
kind, dat wil zeggen: de drang van het kind om te ontwikkelen. Bij dit concept
staat de mens centraal, als individu en sociaal wezen.
Bij het
vrijeschoolonderwijs is het kleuter- basis- en voortgezet onderwijs
samengevoegd. Het is dus mogelijk om op een vrijeschool een VWO-diploma,
Havodiploma of diploma voor VMBO-t te halen. De grondlegger van dit
concept is Rudolf Steiner, vandaar dat dit onderwijs ook wel Steineronderwijs
genoemd wordt.
De gedachte
achter dit onderwijs is dat de maatschappij in drie groepen in te delen is: het
geestesleven, het rechtsleven en het economische leven. Bij het geestesleven
horen religie, wetenschap, kunsten, en opvoeding. Dit moet zich in vrijheid
kunnen ontwikkelen, los van het rechtsleven en het economische leven.
De nadruk ligt
niet op de intellectuele kant van het onderwijs, vakken als beeldende vorming
en muziek zijn net zo belangrijk. Leerlingen van vrijescholen zijn doorgaans
kunstzinniger.
Omdat het
accent niet op kennis ligt, heeft dit er in het verleden toe geleid dat
leerlingen van vrijescholen op kennisgebied achterlopen. Op vrijescholen
is daarentegen een duidelijke voorsprong te zien in prestatiemotivatie en leerstrategieën,
terwijl dit op reguliere scholen vaak onderbelicht blijkt. Dit komt naar voren
bij onderzoek van H. Steenbergen in 2009. Dit verschil in
metacognitieve vaardigheden is volgens dit onderzoek geheel te verklaren door
het schooltype. Met name het integratieve leren is hierbij van belang.
Integratief leren heeft betrekking op relateren en structureren van de
leerstof, verbanden leggen en verder doordenken.
Bron: